پژمان بازغی از علت حذفیات سریال افرا پرده برداشت/ کارگردانی که همراه بازیگران میگرید
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۹۹۴۷۱
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،"سریالیست" این هفته به سمتِ سریال پرحاشیه و بحثبرانگیزِ "افرا" ساخته بهرنگ توفیقی رفت. سیدجواد هاشمی آمد و خاطراتش از علی صادقی و پرونده سریالهای دانشآموزی را باز کرد. در بخش نوستالژی هم علیرضا رئیسی به برنامه آمد و از خاطرات دوران کودکی و نوجوانیاش که با سریالهایی چون "دنیای شیرین" و "قطار ابدی" داشت، صحبت کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پژمان بازغی در ابتدای صحبتهای خود، تصریح کرد: شکل رسانه تغییر کرده است. ما قبلاً با یک تلویزیون مواجه بودیم که هر خوراکی که برای مردم تهیه میدید شبها مینشستند و میدیدند. امروز دسترسی به مجموعههای دیگر خارجی و ایرانی در شکلهای دیگری فراهم شده است. امروز پلتفرمهایی داریم که با همین بچههایی که در تلویزیون کار میکنند قصههایی روانتر و کمی شاید متفاوتتر را روایت میکنند. شاید بسیاری از مجموعههای تلویزیونی روز دنیا دوبله میشود و در پلتفرمها نمایش داده میشود. حتماً بخشی از مردم این کارها را میبینند.
تلویزیون به قصههایی مثل «افرا» احتیاج دارد
او تأکید کرد: احساس میکنم تلویزیون به قصههایی مثل "افرا" که کمی مدرن است احتیاج دارد. قصههایی که کمی همراه با جامعه باشد. همیشه از نقطه آ به نقطه ب میرویم. سعی میکنیم یک خطی را دنبال کنیم. فکر میکنم سریال «افرا» این ویژگی را داشت که در هر بخش و قسمتش یک اتفاقی را رقم بزند و تا لحظه آخر مردم نتوانستند حدس بزنند که قرار است چه اتفاقی بیفتد. ما در مدیومی به نام تلویزیون صحبت میکنیم که تا موتور سریال روشن شود و مردم بخواهند با کار ارتباط برقرار کنند زمان میبرد. با گذشت سه چهار قسمت اول مردم کار را دنبال کردند. فکر میکردند قصه محیطبانها است. اما یکباره مسیر قصه به کل عوض شد و مسیر تراژدی و درام شد. اینقدر ژانر عوض میکرد و به نظرم روز به روز پختهتر میشد آن بخش هم لازم بود.
بازیگر نقش «وحید» در سریال «افرا» در ادامه درباره کم شدن میزان بازدید مخاطب در 2 قسمت از سریال در تلوبیون اظهار کرد: فکر میکنم دو سه قسمتی مربوط به بخشهای دادگاه و عزاداری بود. طبیعی است که باید آن بخش هم نمایش داده شود.
بازغی درباره تلخی موجود در قصه سریال توضیح داد: در زمان پخش کار جامعه در شرایطی قرار داشت که میزان فوتیهای کرونا بالا بود. ما این کار را ساخته بودیم و زمان پخش دست من و آقای توفیقی نبود. میدانم که آقای توفیقی چقدر تلاش کردند در مونتاژ، بخشهای تلخ سریال را کمتر کنند. ماجرا خیلی تلختر از این برگزار میشد؛ ضجهها و شیونهای مادر در سکانسهای خاکسپاری بیش از اینها بود. آقای توفیقی گفت مردم شرایط خوبی ندارند. مثلاً به آقای توفیقی زنگ میزدم و میگفتم چرا این پلان را درآوردهای و پاسخ میداد چون خیلی تلخ بود.
وی ادامه داد: منظورم این است که ما خودمان هم واقف به این شرایط بودیم و خود من سکانسهایی داشتم که در سردخانه با پیمان وداع میکردم. وحید یکبار گریه میکرد که در این سکانس بود. عزاداری وحید آنجا بود و جز صحنهای که در سردخانه کاور را باز میکند و پیمان را میبیند گریه و عزاداری وحید را ندیده بودیم. گفتم چرا این را نگذاشتی. گفت خیلی تلخ میشد.
بازغی درباره کاراکتر وحید بیان کرد: از تمام دوستانی که اهل رشت و استان گیلان بودند و در کار بازی کردند تشکر ویژهای دارم؛ مهرداد بخشی، خانم مؤمنی، سارا باقری، صادق حسنی، نسرین بابایی و هامون سیدی و خیلی از کسانی که در کار با آنها همکاری داشتیم و از جان و دل برای کار مایه گذاشتند.
اجرا در تلویزیون زمان زیادی از من میگرفت
او که زمانی مجری برنامه «کودکشو» بود، گفت: 47 سالهام و در 42 سالگی تصمیم گرفتم به تلویزیون بروم و اجرا کنم. «کودک شو» را اجرا کردم و در آثار نمایشی که تولید میشد نقشهای پررنگی نداشتم چون اجرا زمان بیشتری از من میگرفت و نمیتوانستم از تهران خارج شوم. مترصد این بودم که یک فرصتی پیش بیاید و بتوانم آن را کنار بگذارم و در یک اثر نمایشی در تلویزیون کار کنم. چون من از تلویزیون و مجموعه «آژانسدوستی» کارم را شروع کردم. 33 سریال تا به امروز برای تلویزیون کار کردهام. فکر میکنم مخاطب تلویزیون دوست دارد من را بیشتر در تلویزیون ببیند. آقای توفیقی از دفترش تماس گرفت و رفتم و صحبت کردیم. یک خطی قصه را برای من توضیح داد. وقتی داشت تعریف میکرد در ذهنم گفتم چقدر این نقش بالا و پایین دارد. چقدر میشود با آن بازی و ارائه کرد.
بازغی که اصالتاً لاهیجانی است، یادآور شد: در سرزمین مادری و پدری من قصه اتفاق میافتاد و من آن جنس آدمهای لجباز مثل وحید را خوب میشناختم. مدل راه رفتن و حرف زدن و موتورسواریشان را در طول سالهایی که در گیلان و در رشت زندگی کرده بودم زیاد دیده بودم. از آقای توفیقی پرسیدم چرا سریال را برای پلتفرم نمیسازی؟ او جواب زیبایی داد و گفت مردم حقشان است سریال خوب ببینند. گفت برویم که یک سریال خوب بسازیم تا مردم ببینند. این جمله من را برای بازی در این نقش مصممتر کرد.
او تأکید کرد: تمام تلاشم را کردم تا در بهترین شرایط با راهنمایی آقای توفیقی که او هم گیلانی است به یک زبان مشترکی برای وحید برسیم و ساعتها بحث کردیم. تست گریم اولیه شکل دیگری بود. بعد سکانسی را گرفتیم و توفیقی شب به من گفت پژمان میخواهم تکرارش کنیم. گفتم من هم خودم این وحیدی را که بازی کردم دوست نداشتم. مثلاً راه میرفتم و آقای توفیقی کات میداد. می گفت اینطوری راه برو.
بازغی با بیان اینکه به یک زبان اشارهای برای نقش وحید رسیده بودیم، یادآور شد: جنس بازی وحید را به دو نیمه تقسیم کردم. قبل از فوت پیمان، که یک مرد خانواده دوست، امین و مطیع بود؛ حتی در سکانسی که حاج محمود در گوش پیمان میزند وحید فقط میرود حقالزحمه همان روزش را برمیدارد. نه پرت میکند نه بیاحترامی میکند. هنوز اتفاقی نیفتاده است. اینها همه رعایت میشد.
وداع وحید با پیمان در سردخانه حذف شد
وی اضافه کرد: در تمرینهایی که سر صحنه انجام میدادیم به یک نقطهای میرسیدیم و من سعی میکردم دستورات کارگردان را مو به مو انجام بدهم. بعد اتفاقی برای وحید میافتد. آن عزاداری که گفتم آقای توفیقی تلطیف کردند در سردخانه اتفاق میافتد و بعد از خاکسپاری ندیدیم وحید گریه کند تا جایی که تنها در جنگل بود و رفت برای خودش عزاداری کرد. وحید بر این باور است که عامدانه این اتفاق افتاده است. خیلی بحث میکردیم. نمیخواستیم مردم او را کینهای تصور کنند و تصور کنند به دنبال انتقام از حاج محمود است.
بازغی تأکید کرد: شما در طول قصه میبینید که حاج محمود به انواع و راههای مختلف میخواهد وحید را با پول بخرد. به همسرش، مادرش و برادرش وعدههای مالی میدهد. از یک جایی به بعد وحید میگوید حالا که اینطور است و میخواهی من را بخری من کارخانهات را میخواهم. قیمت من قیمت کارخانه است. کارخانه نه به لحاظ قیمتی، به لحاظ اینکه میدانسته کارخانه نقطه ضعف اوست. همانطور که او از نقطه ضعف خانواده وحید که فقر بود استفاده کرد و پیشنهادهای مالی میداد. اما بخش آخر که وحید بعد از 2 ماه میرود میگوید اینجا دادگاه نیست، من دنبال حقیقتم؛ جمله مهمی میگوید. میگوید یک فشنگ که قرار است صدایش در دره بپیچد تعیین میکند. اگر دیدمت و شناختمت میزنمت. من میخواهم این حقیقت برایم روشن شود که آیا مسعود ندیده و زده یا دیده و شناخته و بعد زده است. در سکانس آخر هیچ مکالمهای رد و بدل نمیشود. وحید نشانه میگیرد و تیرهوایی میزند. حقیقت برایش روشن میشود و میفهمد که ندیده است. تازه بعد از این سکانس وحید میخواهد برود و عزاداریاش را برای برادرش شروع کند.
بعد از پخش برخی از قسمتها مردم به صفحه شخصیام سرازیر شدند او بیان کرد: وقتی وحید در جنگل میرود با خودش میگوید مسعود هم انجام وظیفه کرده است و او هم گناه دارد. با کارگردان درباره نقش، اتود میزدیم و بعد به نتیجه میرسیدیم. از بینندهها میخواهم زود قضاوت نکنند. در قسمتهای 17 یا 18 بود که همه بینندهها به صفحه شخصی من سرازیر شدند و کامنت میگذاشتند که تو که هستی!؟ اولاٌ کارمان فرهنگسازی است و در نهایت به بخشش رسیدیم. اما ما در جایگاهی نیستیم که بگوییم تو باید رضایت بدهی یا ببخشی. هرکسی دلایل خودش را دارد. جای هیچکدام از این خانوادهها نیستیم.
بازغی یادآور شد: مهدی سلطانی سکانس فوقالعادهای را بازی کرد که دخترش مائده را برای ناهار بیرون میبرد و میخواهد او را به دادگاه ببرد و همانطور که غذا میخورد اشک میریزد. پدر حرفی ندارد و میگوید همه تلاش من برای بچهام است. خانوادهای که عزیز از دست داده گرفتار است و خانوادهای که ضارب بوده هم گرفتاری دارد و ما در این مجموعه هر دو طرف را دیدیم و به هر دو طرف حق دادیم.
این بازیگر یادآور شد: از کامنتها و ارتباطی که مخاطب با کار برقرار کرده بود لذت میبردم، البته گاهی الفاظ نادرستی هم به کار برده بودند که آن هم بخشی از حرفه ما است. برای منِ پژمان بازغی که 28 سال است در این حرفهام لذتبخش است که این همه بازخورد خوب میگیرم. حتی الفاظ بد هم نشاندهنده میزان باورپذیری نقش است. اینکه مردم پیگیر کارند.
او تأکید کرد: بازیگران جوانی مثل محمدصادقی، سارا باقری ، آریا دلفانی و هامون سیدی و همه تلاش میکردند. بسیاری از بچههای گیلان هم بودند که در ابتدای صحبتهایم از آنها تشکر کردم.
امیدوارم تلویزیون از محصولاتش دفاع کند
بازغی در پایان گفت: امیدوارم تلویزیون از محصولات و آثارش دفاع کند. در فضای مجازی یک تبعیض رسانهای وجود دارد. کارهایی که حتی آنقدری استحقاق تشویق و دیده شدن را ندارند به راحتی در فضای مجازی جا باز میکنند. به هر حال مخاطب و بیننده ما تلویزیونی است. به نظرم اگر تلویزیون بیشتر در زمان پخش محصولاتش عوامل و گروه سریال را دعوت کند مهم است. بعد از آن فایدهای ندارد. آقای توفیقی خیلی احساسی است. پشت دوربین با ما گریه میکند و میخندد. واقعاً اینطور است. سکانسهایی که ما اشک میریختیم وقتی کات میدادند میدیدیم او هم گریه میکند.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: بازیگر سریال تلویزیونی آقای توفیقی پژمان بازغی یادآور شد قصه هایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۹۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کدام کارگردانها مشغول ساخت سریال هستند؟
حسن فتحی با سریال «ازازیل»، محمدحسین مهدویان با سریال «زخم کاری ۳» و کمال تبریزی با سریال «بی عاطفه» و رضا دادویی با سریال «پوکر» این روزها مشغول ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی هستند.
به گزارش ایسنا، این روزها در شبکه نمایش خانگی از نظر ژانری با سریالهایی مواجه هستیم که اغلب مضمونی پلیسی، معمایی و اجتماعی دارند .سریال «ازازیل» ساخته حسن فتحی، فصل سوم از سریال «زخم کاری»، «بی عاطفه» کمال تبریزی و سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی، از جمله آثاری هستند که با مضامین اجتماعی این روزها در شبکه نمایش خانگی در حال تولید هستند.
در این بین ساخت سریالهای «در انتهای شب» آیدا پناهنده، «بلیط یک طرفه» به کارگردانی پوریا حیدری و «بازنده» به کارگردانی امین حسینپور نیز به اتمام رسیده و هنوز وضعیت انتشار آنها در شبکه نمایش خانگی مشخص نشده است.
«زخم کاری۳» و تاکید بر حضور جواد عزتی و شخصیتهای اصلی
سریال «زخم کاری» این روزها به کارگردانی محمدحسین مهدویان در حال تولید است و بهزودی بعد از دریافت مجوز انتشار در سبد محتوایی شبکه نمایش خانگی قرار میگیرد. به گفتهی این کارگردان همه شخصیتهای اصلی از جمله جواد عزتی در این فصل حضور دارند.
با تاکید مهدویان بر حضور بازیگران اصلی این سریال در فصل سوم، به نظر میرسد مخاطب در فصل جدید دیگر شاهد حضور سایهوار مالک (جواد عزتی) در جریان قصه نباشد؛ روندی که در فصل دوم انتقادهای زیادی به همراه داشت.
جواد عزتی، رعنا آزادیور، کامبیز دیرباز، الناز ملک از بازیگران اصلی فصل سوم «زخم کاری» هستند.
اما بر اساس آنچه منتشرشده داستان فصل سوم «زخم کاری» همچون فصل اول و دوم، بر اساس یکی از نمایشنامههای ویلیام شکسپیر طراحی شده و گفته شده منبع اقتباس فصل سوم نمایشنامه «ریچارد سوم» است. محمدحسین مهدویان فصل اول این مجموعه را بر اساس نمایشنامه «مکبث» و فصل دوم را بر اساس نمایشنامه «هملت» ساخت.
انتشار فصل نخست «زخم کاری» از خرداد ۱۴۰۰ در شبکه نمایش خانگی شروع شد که سانسورها در مقاطعی صدای اعتراض سازندگان و بیننده را درآورد و حتی وقفهای در انتشار را موجب شد.
پس از پایان فصل نخست، گمانهزنیها دربارهٔ ساخت فصل دوم مطرح شد. در خرداد ۱۴۰۲ فصل دوم تحت عنوان «بازگشت» به تهیهکنندگی محمدرضا تختکشیان و کارگردانی محمدحسین مهدویان تولید و منتشر شد و کامبیز دیرباز، مهران غفوریان و الناز ملک هم از جمله هنرپیشههای جدیدی بودند که به جمع بازیگران قبلی پیوستند.
با توجه به فاصله زمانی تولید و تدوین، گویا قرار است «زخم کاری ۳» در تابستان سال ۱۴۰۳ پخش میشود. ضمن اینکه همانند فصل دوم که زخم کاری؛ «بازگشت» نام داشت، فصل سوم هم زیرعنوان دیگری خواهد داشت، ولی هنوز نهایی نشده است.
«ازازیل» حسن فتحی پلیسی است؟
سریال «ازازیل» حسن فتحی نیز این روزها بعد از حواشی جزئی در بدو کار، طبق اعلام عوامل در حال تصویربرداری است و اخیرا هم از سوی ساترا مجوز تولید گرفته است.
حسن فتحی که چندسالی را به کارگردانی سریال تاریخی «جیران» گذراند، حالا در حال تولید «ازازیل» در شبکه نمایش خانگی است و هنوز زمان انتشار آن اعلام نشده است.
از پریناز ایزدیار و مریلا زارعی به عنوان بازیگران این سریال یاد شده است. ایزدیار پس از «شهرزاد»، «جیران» و «زمانه» در چهارمین همکاری با حسن فتحی نقش اصلی زن سریال را بازی میکند و مریلا زارعی پس از حضور در «جیران» و فیلم «کیفر»، سومین همکاریاش با حسن فتحی را تجربه میکند. همچنین پیمان معادی، بهرنگ علوی، بابک حمیدیان از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند.
در این زمینه بخوانید:
رژه پیمان معادی، جواد عزتی و نوید محمدزاده در شبکه نمایش خانگی
«بیعاطفه» کمال تبریزی در دست تولید
کمال تبریزی که تا چندی قبل سریال «سرزمین مادری» را روی آنتن تلویزیون داشت، این روزها هم سریال جدیدی با عنوان «بی عاطفه» را در دست تولید دارد.
این سریال توسط امیرعباس پیام نگارش شده و تهیهکنندگی آن را محمدصادق میرکریمی برعهده دارد. رضا کیانیان، مریلا زارعی، بهاره افشاری، بهاره کیان افشار و حامد بهداد از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش میپردازند.
مجموعه «ابله» به کارگردانی کمال تبریزی اولین تجربه این کارگردان سینما و تلویزیون در شبکه نمایش خانگی محسوب میشود؛ سریالی که در آن مجموعه بازیگرانی چون مهران احمدی، هانیه توسلی، احمد مهرانفر، بهنام تشکر، شبنم مقدمی، بهادر مالکی، محسن تنابنده، سیامک صفری، یکتا ناصر و مجید صالحی به ایفای نقش پرداختند با این حال با اقبال زیادی مواجه نشد.
«پوکر» رضا دادویی
سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی و تهیهکنندگی مجید مولایی در دست تولید است.
به گفتهی مجید مولایی سریال «پوکر» در مرحلهی پیش تولید است و هنوز کلید نخورده. پیش از این حضور شهاب حسینی، لاله مرزبان و میرسعید مولویان در این سریال قطعی شده بود. امین حیایی و نیکی کریمی نیز به گروه بازیگران سریال «پوکر» اضافه شدهاند.
رضا دادویی کارگردانی «چشم سوم»، «لونه شغال»، «تعبیر خواب»، «مواجهه» و نمایش «به مناسبت ورود اشکان» ... را برعهده داشته است.
آیدا پناهنده و سریال «در انتهای شب»
سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده و بازی پارسا پیروزفر، هدی زینالعابدین بهزودی از شبکه نمایش خانگی پخش شود. سریال ۹ قسمتی «در انتهای شب» اولین حضور آیدا پناهنده در شبکه نمایش خانگی است.
آیدا پناهنده و ارسلان امیری نویسندگان فیلمنامه و محمد یمینی تهیهکننده «در انتهای شب» هستند.
ساخت این مینیسریال ۹ قسمتی به پایان رسیده اما هنوز خبری از انتشار آن نیست.
آیدا پناهنده پیش از این فیلمهای «ناهید»، «اسرافیل»، «تی تی» و... را کارگردانی کرده است.
انتهای پیام