کارگردان «افرا»: بسیاری از مخاطبان سریال، با کشتهشدن پیمان، مخالف بودند
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۹۷۸۶۱
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهرنگ توفیقی، کارگردان سریال «افرا»، شب گذشته (پنجشنبه ۱۳ آبان)، مهمان برنامه «سریالیست» با اجرای پدرام کریمی بود که روی آنتن شبکه یک سیما میرود.
کارگردان «افرا» در آغاز سخنانش گفت: «خیلی وقتها گفتهام ذات هنر تشنه دیده شدن است و یکی از دلایلی که من همیشه به جان و دل برای تلویزیون کار میکنم، مخاطب گسترده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او در ادامه درباره داستان سریال «افرا» و قهرمان داستان توضیح داد: «از دیدگاه من «افرا»، ساختاری کاملا مدرن دارد. یعنی شاید یک جایی روی کاغذ وقتی اولین بار فیلمنامه را خواندم متوجه شدم نمیشود «افرا» را خیلی پایبند به قوانین کلاسیک دانست. قصهای که با محیطبانی به نام مسعود تا قسمت ۱۰ پیش میرود و قهرمان قصه مسعود است. اما از قسمت ۱۰ به بعد داستان دیگری آغاز میشود. یک قتل در قصه اتفاق میافتد و وحیدی که شاید در سایه ارتباط با حاج محمود فقط تا قسمت ۱۰ معرفی شده بود، به قهرمان قصه تبدیل میشود. حاج محمود هم به عنوان یکی از ستونهای اصلی قصه شخصیت عوض میکند. یعنی موقعیت را تغییر میدهد. از یک ارتباطی که شاید ماجرای جدی برایش نبوده است. یک دفعه یک تغییر فضایی ایجاد میشود و به قطب دیگری تبدیل میشود. یعنی اگر قرار باشد طور دیگری مقابل وحید بایستد. اساسا احساس میکنم فیلمنامه سریال نمیتواند خیلی پایبند به اصول کلاسیک در تعریف کلی باشد.»
کارگردان سریال «افرا» افزود: «روز اولی که قصه را خواندم با آقای مولایی جلسه داشتم. یک سوال پرسیدم و گفتم چرا کار از قسمت ۱۰ شروع نشود؟ گفتم به نظرم از قسمت دهم شروع شود. زمان طولانی برای پیش تولید داشتیم. چون درگیر ساخت سریالی دیگری بودم و وقفه کرونا هم اتفاق افتاد. از دوستانی که فیلمنامه را خواندند نظرات مختلفی شنیدم. مهدی سلطانی نظرش این بود که ۱۰ قسمت اول کاملا بیعیب و نقص است و چقدر جذاب پیش میرود.»
او ادامه داد: «این نگاه باعث شد با تمرکز بیشتری به ۱۰ قسمت اول بپردازم. یعنی قصه ای که اگر الان بخواهم دربارهاش حرف بزنم احساس میکنم نظرم این بود که نمیخواستم حذف شود. میخواستم ۱۰ قسمت، ۵ قسمت بشود. الان فکر میکنم بعد از اینکه سریال پخش شد و ارتباطی که بیننده با کاراکتر مائده، پیمان و با شخصیت مسعود برقرار کرد، لازم بود.»
توفیقی درباره اینکه ۱۰ قسمت اول «افرا» در تلویبیون پربینندهتر بوده است، توضیح داد: «بعد از قسمت دهم سریال و یک بخشی هم بعد از قسمت ششم، سریال افت کرده است. دلیلش این است که بینندهها در تلویزیون همراه ما شدهاند. خیلیها را میدانستم که به عنوان آرشیو به سراغ تلویبیون رفتهاند. یعنی از ۵ و ۶ همراه سریال شدهاند بعد رفتهاند قسمتهای قبلی را در تلویبیون دیدهاند. این به معنی ریزش مخاطب نیست. فکر میکنم به شرایط جامعه هم برمی گشت. آن روزها خیلی بیشتر درگیر کرونا بودیم. روزهای تلخی را میگذراندیم. این حجم از واکسیناسیون اتفاق نیفتاده بود. شاید اگر تاریخ پخشمان تغییر میکرد، مخاطب حوصله بیشتری برای تماشای آن قسمتها داشت.»
کارگردان «آقازاده» درباره تلخی کار و پخش در روزهای سخت کرونایی و شرایط جامعه اظهار کرد: «تصویب این قصه به قبل از ماجرای کرونا برمیگردد. روزهای تلخی گذراندیم که امیدوارم روزهای آخرش باشد. شاید سیاست دیگری برای پخش در این روزها اتخاذ میکردند اما این دست من نبوده است. با سکانسهای غمگین احساسی مواجه میشوم و دلم میخواهد عمق فاجعه را نشان بدهم. بعد در تدوین کمی دوستان کار را تلطیف میکنند. اما واقعا حس و حال خودم نسبت به کاراکتر پیمان که از دست رفته بود همانی بود که در کار میدیدید. نرمتر بلد نبودم. با نظارت آقای زینالعابدین و آقای الماسی یک بخشهایی تلطیف شد که فکر میکنم مردم با این تلطیف شدن راحتتر برخورد کردند.»
توفیقی درباره بخشهایی از سریال که به نظر میرسد تقابل کاراکترهای وحید و حاج محمود است، توضیح داد: «به واسطه خاطره تلخی است که حاج محمود از پیمان باقی میگذارد. ما در آخر قسمت ششم وقتی وحید از کارخانه اخراج شد، در نمای آخر دیدیم که پیمان سرش را روی شانه وحید گذاشته بود، انگار تکیهگاه دیگری به جز او نداشت و این ارتباط دو برادر، بعد که پیشتر رفتیم دیدیم به دلیل عدم حضور پدر در آن خانواده شبیه رابطه پدر و پسری است. برادر بزرگتر واقعا شبیه پدر عمل کرده است. همه دغدغه او درست بزرگ شدن پیمان و تحصیل کردن او است. برخوردی که حاج محمود با این جوان میکند و تحقیری که داشته است، از ذهن وحید پاک نشد.»
او بیان کرد: «بخشهای بسیار زیادی از کار به عهده خود بازیگر است. همیشه دوست دارم این تفکر را به صفتهای بازیگرانی که دوستشان دارم اضافه کنم. مثل پژمان بازغی که فکر میکنم بیش از ۲۰ سال با هم رفاقت داریم اما اولین کاری است که با هم انجام دادیم. من میدانم او چقدر فیلمبین و کتابخوان است و با دقت میبیند و میخواند. تخصصی میبیند و تجزیه و تحلیل میکند. معلوم است که وقتی این نقش را به پژمان میسپاری، باری از روی دوشت برداشته میشود. فکر نمیکنم ما به جز جلسه اول و دوم، بحثهای طولانی داشته باشیم.»
کارگردان سریال«افرا» در ادامه گفت: «دوست دارم نقدهای نسبت به کار را بشنوم. اما اینکه منتقد برنامه معتقد است باید با همان ریتم، لحن و ضرباهنگ ۱۰ قسمت اول، کار را ادامه میدادیم، امکانپذیر نبود. چون یکی از پایههای این ماجرا که پیمان بود را از دست دادیم. یعنی قصهای را تعریف کردیم که از دست رفتن یک نفر باعث کنشها و چالشهایی در زندگی این آدمها میشود. این کنشها را چه در فیلمنامه چه در ساختار تغییر میداد و قصه نمیتوانست با همان شکلی که پیش میرفت، جلو برود. شاید بتوانم این را بگویم که ذائقه بخشی از مخاطبان اینطور بود که آن قتل اتفاق نمیافتاد. اما اصل قصه این بود.»
«سریالیست» به تهیهکنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی، کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبهها ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک پخش میشود.
۵۷۵۷
کد خبر 532482منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: سریال ایرانی تلویزیون برنامه های تلویزیونی ۱۰ قسمت اول فکر می کنم حاج محمود قسمت ۱۰
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۷۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کدام کارگردانها مشغول ساخت سریال هستند؟
آفتابنیوز :
این روزها در شبکه نمایش خانگی از نظر ژانری با سریالهایی مواجه هستیم که اغلب مضمونی پلیسی، معمایی و اجتماعی دارند. سریال «ازازیل» ساخته حسن فتحی، فصل سوم از سریال «زخم کاری»، «بی عاطفه» کمال تبریزی و سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی، از جمله آثاری هستند که با مضامین اجتماعی این روزها در شبکه نمایش خانگی در حال تولید هستند.
در این بین ساخت سریالهای «در انتهای شب» آیدا پناهنده، «بلیط یک طرفه» به کارگردانی پوریا حیدری و «بازنده» به کارگردانی امین حسینپور نیز به اتمام رسیده و هنوز وضعیت انتشار آنها در شبکه نمایش خانگی مشخص نشده است.
«زخم کاری۳» و تاکید بر حضور جواد عزتی و شخصیتهای اصلی
سریال «زخم کاری» این روزها به کارگردانی محمدحسین مهدویان در حال تولید است و بهزودی بعد از دریافت مجوز انتشار در سبد محتوایی شبکه نمایش خانگی قرار میگیرد. به گفتهی این کارگردان همه شخصیتهای اصلی از جمله جواد عزتی در این فصل حضور دارند.
با تاکید مهدویان بر حضور بازیگران اصلی این سریال در فصل سوم، به نظر میرسد مخاطب در فصل جدید دیگر شاهد حضور سایهوار مالک (جواد عزتی) در جریان قصه نباشد؛ روندی که در فصل دوم انتقادهای زیادی به همراه داشت.
جواد عزتی، رعنا آزادیور، کامبیز دیرباز، الناز ملک از بازیگران اصلی فصل سوم «زخم کاری» هستند.
اما بر اساس آنچه منتشرشده داستان فصل سوم «زخم کاری» همچون فصل اول و دوم، بر اساس یکی از نمایشنامههای ویلیام شکسپیر طراحی شده و گفته شده منبع اقتباس فصل سوم نمایشنامه «ریچارد سوم» است. محمدحسین مهدویان فصل اول این مجموعه را بر اساس نمایشنامه «مکبث» و فصل دوم را بر اساس نمایشنامه «هملت» ساخت.
انتشار فصل نخست «زخم کاری» از خرداد ۱۴۰۰ در شبکه نمایش خانگی شروع شد که سانسورها در مقاطعی صدای اعتراض سازندگان و بیننده را درآورد و حتی وقفهای در انتشار را موجب شد.
پس از پایان فصل نخست، گمانهزنیها دربارهٔ ساخت فصل دوم مطرح شد. در خرداد ۱۴۰۲ فصل دوم تحت عنوان «بازگشت» به تهیهکنندگی محمدرضا تختکشیان و کارگردانی محمدحسین مهدویان تولید و منتشر شد و کامبیز دیرباز، مهران غفوریان و الناز ملک هم از جمله هنرپیشههای جدیدی بودند که به جمع بازیگران قبلی پیوستند.
با توجه به فاصله زمانی تولید و تدوین، گویا قرار است «زخم کاری ۳» در تابستان سال ۱۴۰۳ پخش میشود. ضمن اینکه همانند فصل دوم که زخم کاری؛ «بازگشت» نام داشت، فصل سوم هم زیرعنوان دیگری خواهد داشت، ولی هنوز نهایی نشده است.
«ازازیل» حسن فتحی پلیسی است؟
سریال «ازازیل» حسن فتحی نیز این روزها بعد از حواشی جزئی در بدو کار، طبق اعلام عوامل در حال تصویربرداری است و اخیرا هم از سوی ساترا مجوز تولید گرفته است.
حسن فتحی که چندسالی را به کارگردانی سریال تاریخی «جیران» گذراند، حالا در حال تولید «ازازیل» در شبکه نمایش خانگی است و هنوز زمان انتشار آن اعلام نشده است.
از پریناز ایزدیار و مریلا زارعی به عنوان بازیگران این سریال یاد شده است. ایزدیار پس از «شهرزاد»، «جیران» و «زمانه» در چهارمین همکاری با حسن فتحی نقش اصلی زن سریال را بازی میکند و مریلا زارعی پس از حضور در «جیران» و فیلم «کیفر»، سومین همکاریاش با حسن فتحی را تجربه میکند. همچنین پیمان معادی، بهرنگ علوی، بابک حمیدیان از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند.
«بیعاطفه» کمال تبریزی در دست تولید
کمال تبریزی که تا چندی قبل سریال «سرزمین مادری» را روی آنتن تلویزیون داشت، این روزها هم سریال جدیدی با عنوان «بی عاطفه» را در دست تولید دارد.
این سریال توسط امیرعباس پیام نگارش شده و تهیهکنندگی آن را محمدصادق میرکریمی برعهده دارد. رضا کیانیان، مریلا زارعی، بهاره افشاری، بهاره کیان افشار و حامد بهداد از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش میپردازند.
مجموعه «ابله» به کارگردانی کمال تبریزی اولین تجربه این کارگردان سینما و تلویزیون در شبکه نمایش خانگی محسوب میشود؛ سریالی که در آن مجموعه بازیگرانی، چون مهران احمدی، هانیه توسلی، احمد مهرانفر، بهنام تشکر، شبنم مقدمی، بهادر مالکی، محسن تنابنده، سیامک صفری، یکتا ناصر و مجید صالحی به ایفای نقش پرداختند با این حال با اقبال زیادی مواجه نشد.
«پوکر» رضا دادویی
سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی و تهیهکنندگی مجید مولایی در دست تولید است.
به گفتهی مجید مولایی سریال «پوکر» در مرحلهی پیش تولید است و هنوز کلید نخورده. پیش از این حضور شهاب حسینی، لاله مرزبان و میرسعید مولویان در این سریال قطعی شده بود. امین حیایی و نیکی کریمی نیز به گروه بازیگران سریال «پوکر» اضافه شدهاند.
رضا دادویی کارگردانی «چشم سوم»، «لونه شغال»، «تعبیر خواب»، «مواجهه» و نمایش «به مناسبت ورود اشکان» ... را برعهده داشته است.
آیدا پناهنده و سریال «در انتهای شب»
سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده و بازی پارسا پیروزفر، هدی زینالعابدین بهزودی از شبکه نمایش خانگی پخش شود. سریال ۹ قسمتی «در انتهای شب» اولین حضور آیدا پناهنده در شبکه نمایش خانگی است.
آیدا پناهنده و ارسلان امیری نویسندگان فیلمنامه و محمد یمینی تهیهکننده «در انتهای شب» هستند.
ساخت این مینیسریال ۹ قسمتی به پایان رسیده، اما هنوز خبری از انتشار آن نیست.
آیدا پناهنده پیش از این فیلمهای «ناهید»، «اسرافیل»، «تی تی» و... را کارگردانی کرده است.
منبع: خبرگزاری ایسنا