Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@02:29:54 GMT

درگیر «آقازاده» بودم که «افرا» را قبول کردم

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۰۴۴۸۱

درگیر «آقازاده» بودم که «افرا» را قبول کردم

بهرنگ توفیقی پس از ساخت سریال «آقازاده» در سال ۹۹، کارگردانی سریال در حال پخش «افرا» را پذیرفت؛ مجموعه ای که متن آن برایش «ایده آل» بوده و می گوید: «افرا» از آن دسته فیلمنامه هایی بود که اگر آن را نمی ساختم، حتما پشیمان می شدم و اصلا دلم نمی خواست شخص دیگری این سریال را کار کند.

به گزارش قدس آنلاین، کارگردان سریال های «پدر»، «زیر پای مادر»،    «آمین» و «پشت بام تهران» در گفت و گویی با ایسنا درباره اینکه چرا برای ساخت «افرا» به سراغ موضوع محیط زیست رفته است؟ اظهار می کند: در درجه اول نمی شود گفت برای ساخت این مجموعه ما به سراغ محیط زیست رفتیم؛ چراکه اول فیلمنامه این کار به من پیشنهاد شد که یکی از کاراکترهایش هم محیط بان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درواقع این سوال باید از نویسندگان کار پرسیده شود. وقتی فیلمنامه را خواندم نمی خواستم از دستش بدهم و دوست داشتم حتما خودم این کار را بسازم. با وجودی که آن روزها درگیر سریال «آقازاده» بودم اما قبول کردم و کار را ساختم.

درگیر ممیزی نبودیم

توفیقی در ادامه درباره اینکه با توجه به حساسیت های بخش محیط زیست و انتقادهایی که همواره به آن وارد است، برای ساخت «افرا» محدودیتی در پرداخت قصه داشتید؟ خاطرنشان می کند: آنقدری که قرار بود در قصه «افرا» به بحث محیط زسیت پرداخته شود، راجع به آنها حرف زدیم؛ البته ممکن است بعدها واکنش ها و نارضایتی هایی از سوی مدیران و دست اندرکاران ایجاد شود اما در طول ساخت سریال، محدودیتی نداشتیم و مواردی که می خواستیم به آنها اشاره کنیم صورت گرفت. آنچه که اقتضای قصه «افرا» بود به آن پرداخته شد و ما درگیر ممیزی نبودیم.

کارگردان سریال «افرا» به حرفهایش چنین اضافه می کند: به نظرم به سیستم مدیریت محیط زیست همیشه انتقاد وارد شده است. بخشی از موضوع محیط زیست کشورمان هم برای خود مردم نیاز به فرهنگ سازی دارد؛ چراکه خیلی از عواملی که به محیط زیست آسیب می زنند، متاسفانه خود مردم هستند که عده ای نادانسته این کار را می کنند و برخی می دانند و رعایت نمی کنند؛ بنابراین مشکلات ما در محیط زیست، تنها به بخش مدیریت مربوط نمی شود و همان طور که اشاره کردم بخشی از آن به فرهنگ سازی نیاز دارد که البته این بخش خیلی به سریال ما برنمی گردد، ان شاءالله در کارهای بعدی فرهنگ سازی بیشتری اتفاق بیفتد.

طرح همه موضوعات در قالب نمایش جذاب تر است

او سپس درباره اینکه برخی ها فکر می کنند موضوع محیط زیست فقط در قالب مستند جذاب است، درباره پرداخت به این موضوع در قالب نمایش و اینکه چقدر می تواند تاثیرگذار باشد؟ تصریح می کند: اساسا به نظرم پرداختن به همه موضوعات در قالب نمایشی، هم مخاطبان بیشتری خواهد داشت و هم اینکه قاعدتا به خاطر گستردگی مخاطب می تواند تاثیرگذارتر باشد. از طرفی دیگر وقتی موضوعی چون محیط زیست با قصه و درام آمیخته می شود، می تواند بیشتر تاثیرگذار باشد، اما نکته ای که باید در نظر گرفت این است که وقتی بحث محیط زیست از قالب مستند خارج می شود و وارد داستان می شود، به نوعی با درام و قصه تنیده می شود و کاراکترهای نمایشی هم به سبب ویژگی هایی که دارند، مورد پسند افرادی که سفارش دهنده کار هستند واقع می شوند؛ البته کار ما سفارشی نبود. ما دوست داشتیم به این موارد در «افرا» اشاره کنیم به همین خاطر مسئول قصه ما، محیط بان است و درباره فردی صحبت می کنیم که در عین حال که محیط بان است، اخلاق تندی هم دارد و حالا در ادامه داستان خواهید دید که جوابش را هم از این اخلاقش می گیرد و از عصبی بودنش لطمه می خورد.

اصلا نمی خواستیم به کرونا بپردازیم

توفیقی در بخشی دیگر از این گفت و گو با تاکید بر اینکه اجازه نداده اند کرونا بر «افرا» تاثیر منفی بگذارد، درباره دشواری های ساخت سریال در ایام کرونا توضیح می دهد: به دلیل اینکه نمی خواستیم در کارمان به موضوع کرونا اشاره داشته باشیم، صحنه هایی که هنرور زیاد داشتیم و مردم هم حضور داشتند و بازیگران باید بدون ماسک ایفای نقش می کردند، خیلی برایمان سخت بود. زمان داستان «افرا» به سال ۹۸ برمی گردد؛ یعنی اصلا نمی خواستیم به کرونا بپردازیم که متاسفانه دشواری های زیادی داشتیم و دو راه بیشتر برای کارمان نداشتیم؛ یکی اینکه یا باید از خیلی مسائل می گذشتیم و یا اینکه زحمت عوامل را بیشتر می کردیم که ما راه دوم را انتخاب کردیم؛ بنابراین همه عوامل به ویژه دستیاران اذیت شدند و واقعا این کار تلاش مضاعف می خواست که با تلاش همه عوامل صحنه و بازیگران دشواری های کرونا کمتر به چشم خورد. به نظرم «افرا» برایم ایده آل بود و اجازه ندادیم کرونا روی آن تاثیر منفی بگذارد.
کارگردان «افرا» می گوید: در طول ساخت سریال عوامل واکسینه نشده بودند و خداراشکر تا پایان کار کسی درگیر کرونا نشد. بلافاصله بعد از اتمام سریال خودم درگیر این بیماری شدم و اکنون بهبود یافتم.

دلم می خواست یکی ـ دو ماه بیشتر زمان داشتیم

وی در ادامه درباره اینکه ابتدا قرار بود سریال «۸۷ متر» کیانوش عیاری از شبکه یک به روی آنتن برود و در ادامه تصمیم به پخش «افرا» گرفته شد، آیا زمان کافی برای تولید این سریال داشتید؟ اظهار می کند: به اندازه کافی زمان نداشتیم با این همه تصویربرداری «افرا» نسبت به کارهای دیگرم با فاصله بیشتری از آغاز پخش به پایان رسید ولی باز هم این فاصله ایده آل نبود. من دلم می خواست یکی ـ دو ماهی بیشتر برای تدوین، موسیقی، صداگذاری و جلوه های ویژه فرصت داشته باشیم. فکر نمی کردیم به این زودی سریال پخش شود به همین خاطر کمی دست نگه داشته بودیم تا تدوین پیش برود و بعد به موسیقی برسیم که کمی در این بخش درگیر عجله شدیم، ولی در کل پخش «افرا» آنقدر هم به یکباره نبود و ما یک آمادگی ذهنی داشتیم. در حال حاضر هم تصویربرداری این مجموعه به پایان رسیده است ولی تدوین ادامه دارد.

مخاطب تلویزیون گسترده تر و فضای شبکه نمایش خانگی بازتر است

توفیقی در بخشی دیگر درباره رقابت تلویزیون با شبکه نمایش خانگی و تفاوت این دو مدیوم، خاطرنشان می کند: آثار هر دو گروه مخاطبان مشترکی دارند ولی اساسا تلویزیون به لحاظ دسترسی راحت تر است و مخاطبان گسترده تری دارد ولی از آن طرف، در شبکه نمایش خانگی فضای کاری چه به لحاظ امکانات و چه به لحاظ مالی بازتر است. از سوی دیگر نیز به لحاظ آزادی های کار، فضا در شبکه نمایش خانگی بازتر است؛ اما به هرحال هر کدام جذابیت های خاص خودش را دارد و برای من کار کردن در هر دو بخش جذابیت دارد.

نیاز به نگاه دوباره ای برای ساخت سریال های طنز است

کارگردان سریال «افرا» سپس درباره اینکه لازمه ساخت سریال های ماندگار در تلویزیون چیست و چرا سریال های حال حاضر از این ویژگی بهره کمتری می برند؟ می گوید: من خیلی این نگاه را قبول ندارم؛ چراکه فکر می کنم بخشی از این نگاه تکنیکی است. به لحاظ تکنیکال، در این سال ها پیشرفت هایی اتفاق افتاده است که به نظرم چندین سال قبل نبود. با این همه شاید به لحاظ محتوایی اگر از مردم درباره سریال های ماندگار سوال کنید،   ۹۰ درصد از آنها به آثار طنز آن دوره اشاره خواهند کرد که شاید لازمه آن زمان بود و باید به این موضوعات پرداخته می شد.

توفیقی با بیان اینکه «شاید نیاز است نگاه دوباره ای برای ساخت سریال های طنز اتفاق بیفتد» صحبت هایش را با ذکر مثال هایی در این زمینه ادامه می دهد: ما در این مدت سریال هایی نظیر «پایتخت»، «نون خ» و «زیرخاکی» را در تلویزیون داشتیم. «نون خ» مخاطبان قابل قبولی را جذب کرد و فکر می کنم باید کمی حجم تولیداتی که در تلویزیون جواب پس داده اند را بالا برد.

او که تا به حال کار کمدی نساخته است، در عین حال می گوید: بیننده امروز شاید خیلی نتواند مثل آن سال ها در هفته یک یا دو سریال تماشا کند. بیننده امروز به لحاظ آثار نمایشی به خوراک بیشتری نیاز دارد و حداقل دوست دارد روزی یک یا دو سریال را دنبال کند، پس چه خوب است که ذائقه های مختلف را در نظر بگیریم تا هم مخاطبان را حفظ کنیم و هم با پرداختن به آثار طنز و ملودرام آنها را تغذیه کنیم.

توفیقی در پایان در پاسخ به اینکه آیا کار جدیدی در دست تولید دارد؟ می گوید: صحبت هایی از سوی شبکه یک سیما برای ساخت سریال ماه رمضان آینده شده است که مشغول قرارداد هستیم اما برای عوامل هنوز به قطعیت نرسیده ایم.

سریال «افرا» هرشب ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه از شبکه یک سیما به روی آنتن می رود. این مجموعه تلویزیونی به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی مجید مولایی و محمد کامبیز دارابی ساخته شده است و بازیگرانی چون: مهدی سلطانی، پژمان بازغی، فریبا متخصص، پیام دهکردی، علیرضا آرا، روزبه حصاری، مینا وحید، اسماعیل محرابی و... و. در آن ایفای نقش دارند.


منبع: ایسنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بهرنگ توفیقی سریال افرا شبکه نمایش خانگی ساخت سریال برای ساخت محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۴۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال‌ هستند؟

حسن فتحی با سریال «ازازیل»، محمدحسین مهدویان با سریال «زخم کاری ۳» و کمال تبریزی با سریال «بی عاطفه» و رضا دادویی با سریال «پوکر» این روزها مشغول ساخت سریال‌ در شبکه نمایش خانگی هستند.

به گزارش ایسنا، این روزها در شبکه نمایش خانگی از نظر ژانری با سریال‌هایی مواجه هستیم که اغلب مضمونی پلیسی، معمایی و اجتماعی دارند .سریال «ازازیل» ساخته حسن فتحی، فصل سوم از سریال «زخم کاری»، «بی عاطفه» کمال تبریزی و سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی، از جمله آثاری هستند که با مضامین اجتماعی این روزها در شبکه نمایش خانگی در حال تولید هستند.

در این بین ساخت سریال‌های «در انتهای شب» آیدا پناهنده، «بلیط یک طرفه» به کارگردانی پوریا حیدری و «بازنده» به کارگردانی امین حسین‌پور نیز به اتمام رسیده و هنوز وضعیت انتشار آنها در شبکه نمایش خانگی مشخص نشده‌ است.

«زخم کاری۳» و تاکید بر حضور جواد عزتی و شخصیت‌های اصلی

سریال «زخم کاری» این روزها به کارگردانی محمدحسین مهدویان در حال تولید است و به‌زودی بعد از دریافت مجوز انتشار در سبد محتوایی شبکه نمایش خانگی قرار می‌گیرد. به گفته‌ی این کارگردان همه شخصیت‌های اصلی از جمله جواد عزتی در این فصل حضور دارند.

با تاکید مهدویان بر حضور بازیگران اصلی این سریال در فصل سوم، به نظر می‌رسد مخاطب در فصل جدید دیگر شاهد حضور سایه‌وار مالک (جواد عزتی) در جریان قصه نباشد؛ روندی که در فصل دوم انتقادهای زیادی به همراه داشت.

جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، کامبیز دیرباز، الناز ملک از بازیگران اصلی فصل سوم «زخم کاری» هستند.

اما بر اساس آنچه منتشرشده داستان فصل سوم «زخم کاری» همچون فصل اول و دوم، بر اساس یکی از نمایشنامه‌های ویلیام شکسپیر طراحی شده و گفته شده منبع اقتباس فصل سوم نمایشنامه «ریچارد سوم» است. محمدحسین مهدویان فصل اول این مجموعه را بر اساس نمایشنامه «مکبث» و فصل دوم را بر اساس نمایشنامه «هملت» ساخت.

انتشار فصل نخست «زخم کاری» از خرداد ۱۴۰۰ در شبکه نمایش خانگی شروع شد که سانسورها در مقاطعی صدای اعتراض سازندگان و بیننده را درآورد و حتی وقفه‌ای در انتشار را موجب شد.

پس از پایان فصل نخست، گمانه‌زنی‌ها دربارهٔ ساخت فصل دوم مطرح شد. در خرداد ۱۴۰۲ فصل دوم تحت عنوان «بازگشت» به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان و کارگردانی محمدحسین مهدویان تولید و منتشر شد و کامبیز دیرباز، مهران غفوریان و الناز ملک هم از جمله هنرپیشه‌های جدیدی بودند که به جمع بازیگران قبلی پیوستند.

با توجه به فاصله زمانی تولید و تدوین، گویا قرار است «زخم کاری ۳» در تابستان سال ۱۴۰۳ پخش می‌شود. ضمن اینکه همانند فصل دوم که زخم کاری؛ «بازگشت» نام داشت، فصل سوم هم زیرعنوان دیگری خواهد داشت، ولی هنوز نهایی نشده است.

«ازازیل» حسن فتحی پلیسی است؟

سریال «ازازیل» حسن فتحی نیز این روزها بعد از حواشی جزئی در بدو کار، طبق اعلام عوامل در حال تصویربرداری است و اخیرا هم از سوی ساترا مجوز تولید گرفته است.

حسن فتحی که چندسالی را به کارگردانی سریال تاریخی «جیران» گذراند، حالا در حال تولید «ازازیل» در شبکه نمایش خانگی است و هنوز زمان انتشار آن اعلام نشده است.

از پریناز ایزدیار و مریلا زارعی به عنوان بازیگران این سریال یاد شده است. ایزدیار پس از «شهرزاد»، «جیران» و «زمانه» در چهارمین همکاری با حسن فتحی نقش اصلی زن سریال را بازی می‌کند و مریلا زارعی پس از حضور در «جیران» و فیلم «کیفر»، سومین همکاری‌اش با حسن فتحی را تجربه می‌کند. همچنین پیمان معادی، بهرنگ علوی، بابک حمیدیان از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند.

در این زمینه بخوانید:

رژه پیمان معادی، جواد عزتی و نوید محمدزاده در شبکه نمایش خانگی

«بی‌عاطفه» کمال تبریزی در دست تولید

کمال تبریزی که تا چندی قبل سریال «سرزمین مادری» را روی آنتن تلویزیون داشت، این روزها هم سریال جدیدی با عنوان «بی عاطفه» را در دست تولید دارد.

این سریال توسط امیرعباس پیام نگارش شده و تهیه‌کنندگی آن را محمدصادق میرکریمی برعهده دارد. رضا کیانیان، مریلا زارعی، بهاره افشاری، بهاره کیان افشار و حامد بهداد از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند.

مجموعه «ابله» به کارگردانی کمال تبریزی اولین تجربه این کارگردان سینما و تلویزیون در شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شود؛ سریالی که در آن مجموعه بازیگرانی چون مهران احمدی، هانیه توسلی، احمد مهرانفر، بهنام تشکر، شبنم مقدمی، بهادر مالکی، محسن تنابنده، سیامک صفری، یکتا ناصر و مجید صالحی به ایفای نقش پرداختند با این حال با اقبال زیادی مواجه نشد.

«پوکر» رضا دادویی

سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی و تهیه‌کنندگی مجید مولایی در دست تولید است.

به گفته‌ی مجید مولایی سریال «پوکر» در مرحله‌ی پیش تولید است و هنوز کلید نخورده. پیش از این حضور شهاب حسینی، لاله مرزبان و میرسعید مولویان در این سریال قطعی شده بود. امین حیایی و نیکی کریمی نیز به گروه بازیگران سریال «پوکر» اضافه شده‌اند.

رضا دادویی کارگردانی «چشم سوم»، «لونه شغال»، «تعبیر خواب»، «مواجهه» و نمایش «به مناسبت ورود اشکان» ... را برعهده داشته است.

آیدا پناهنده و سریال «در انتهای شب»

سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده و بازی پارسا پیروزفر، هدی زین‌العابدین به‌زودی از شبکه نمایش خانگی پخش شود. سریال ۹ قسمتی «در انتهای شب» اولین حضور آیدا پناهنده در شبکه نمایش خانگی است.

آیدا پناهنده و ارسلان امیری نویسندگان فیلمنامه و محمد یمینی تهیه‌کننده «در انتهای شب» هستند.

ساخت این مینی‌سریال ۹ قسمتی به پایان رسیده اما هنوز خبری از انتشار آن نیست.

آیدا پناهنده پیش از این فیلم‌های «ناهید»، «اسرافیل»، «تی تی» و... را کارگردانی کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ماجرای اظهار نظر سردار سلیمانی در سریال پایتخت ۵
  • سریال جدید مهران مدیری؛ در «پدر قهوه» چه می‌گذرد؟
  • مهران مدیری در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه می‌خورد؟
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال هستند؟
  • پیش‌تولید سریال پایتخت ۷ آغاز شد
  • پیش تولید « پایتخت ۷ » آغاز شد
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال‌ هستند؟
  • «پایتخت ۷» با بازیگران بومی ساخته می‌شود